Στη φωτογραφία: Ο Σωτήρης Πετράκης στην Αργώ
Η ιστορία της σύγχρονης Αργούς
Η σύγχρονη Αργώ κατασκευάστηκε το 2006 με πρωτοβουλία του Δήμου Βόλου προκειμένου η πόλη του Βόλου να αποκτήσει το πλοίο σύμβολο - αντίγραφο του μυθικού πλοίου του Ιάσονα και των Αργοναυτών.
Η χρηματοδότηση της κατασκευής έγινε από το Δήμο Βόλου και την Ε.Ε.
Η μελέτη της και ο σχεδιασμός καθώς και οι τεχνικές μέθοδοι της κατασκευής έγιναν από το Ινστιτούτο Πειραματικής Αρχαιολογίας Ναυδόμος.
Η ανακατασκευή της Αργούς πραγματοποιήθηκε στα Πευκάκια του Βόλου στην ίδια περιοχή όπου σύμφωνα με το μύθο χτίστηκε και η αρχαία Αργώ από το ναυπηγό και πρώην κωπηλάτη Νικόλαο Ρέππο, ο οποίος διατηρεί και σύγχρονο ναυπηγείο στην Κάτω Γατζέα του Πηλίου.
Η ξυλεία που χρησιμοποιήθηκε είναι κυρίως Πεύκο, Βελανιδιά και Μελία ή αλλιώς Δεσποτάκι και τα δέντρα τα οποία υλοτομήθηκαν για το σκοπό αυτό επιλέχθηκαν έως και δύο χρόνια πριν.
Η κατασκευή διήρκησε περίπου 6 μήνες και έγινε με βάση τις ναυπηγικές γνώσεις και μεθόδους του 13ου αιώνα π.χ. και ο τύπος του πλοίου είναι Μονήρη Πεντηκόντορος ιστιοφόρο πολεμικό πλοίο της εποχής εκείνης με πενήντα κουπιά.
Μετά την καθέλκυση της το Σεπτέμβριο του 2006 και για τα επόμενα δύο χρόνια ο Δήμος Βόλου οργάνωσε ένα πειραματικό ναυτικό ταξίδι 1200 ν.μ. πάνω στη Μυθική διαδρομή από το Βόλο ως το σημερινό Πότι της Γεωργίας όπου κατά τους αρχαιολόγους είναι η θέση της αρχαίας Κολχίδας.
Δυστυχώς χάρη στις αντιδράσεις της Τουρκίας και τη μη παροχή εγγυήσεων για ασφαλή διέλευση του πλοίο από τα χωρικά της ύδατα το σχέδιο αυτό εγκαταλείφθηκε και οργανώθηκε ένα ταξίδι με τα ίδια χαρακτηριστικά (ναυτικά μίλια, γεωγραφικό πλάτος, καιρικές συνθήκες) προς τη δύση και προορισμό τη Βενετία.
Έτσι το καλοκαίρι του 2008 η Αργώ ξεκίνησε με δύο στόχους δηλ. να ερευνήσει τις δυνατότητες και την αξιοπλοΐα των πλοίων αυτού του τύπου και δεύτερο την πολιτιστική προβολή του Βόλου και της Ελλάδας.
Τελικά η σύγχρονη Αργώ απέπλευσε από το λιμάνι του Βόλου στις 14.6.2008 με πλήρωμα 72 εθελοντών κωπηλατών και κυβερνήτη το σχεδιαστή του πλοίου και μέλους του Ινστιτούτου Ναυδόμος Απόστολο Κούρτη και αφού πραγματοποίησε ταξίδι 650 ν.μ. έφτασε ως τους Αγ. Σαράντα της Αλβανίας, και λόγω κακών διοικητικών χειρισμών και έλλειψη χρηματοδότησης η Αργώ επέστεψε στην Ελλάδα και μετά από ταξίδι δύο μηνών κατέπλευσε στο λιμάνι της Ιθάκης.
Το καλοκαίρι του 2009 μεταφέρθηκε στο Βατούμι της Γεωργίας μαζί με το πλήρωμα ύστερα από πρόσκληση της κυβέρνησης της Γεωργίας, στα πλαίσια της σύσφιξης των εμπορικών και πολιτιστικών σχέσεων των δύο χωρών.
Το καλοκαίρι του 2010 η Αργώ έλαβε μέρος στις εκδηλώσεις έναρξης της Ρεγγάτας για παραδοσιακά ξύλινα σκάφηπου οργανώθηκε από την παγκόσμια ιστιοπλοϊκή ομοσπονδία με αφετηρία την πόλη του Βόλου.
Ο σύλλογος «Αργοναύτες 2008»
Ο σύλλογος αυτός με έδρα το Βόλο ιδρύθηκε από τους εθελοντές κωπηλάτες κατά τη διάρκεια του πειραματικού ταξιδιού το καλοκαίρι του 2008.
Σκοπός του είναι η καταγραφή και διάσωση των εμπειριών και των γνώσεων που αποκτήθηκαν εν πλω στο ταξίδι και βεβαίως η προβολή αυτού του εγχειρήματος στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ο σύλλογος συνιστά επί της ουσίας εθελοντική οργάνωση που δύναται να βοηθά σε οτιδήποτε αφορά τη ναυτική ιστορία του τόπου μας τον τουρισμό, αθλητισμό, πολιτισμό κ.λ.π.
Την εύρεση και ναυτολόγηση νέων εθελοντών κωπηλατών, προκειμένου να υπάρχει πάντα στη διάθεση του πλοιοκτήτη που δεν άλλος από το δήμο Βόλου ένα πλήρωμα βάσης ικανό να πραγματοποιεί ταξίδια εντός και εκτός Παγασητικού.
Επιπλέον μεριμνά ώστε οι υπεύθυνοι του Δήμου να φυλάσσουν και να συντηρούν όπως αρμόζει το πλοίο.
Δραστηριότητες Αργούς - Δήμου Βόλου 8-11 Ιουνίου 2012
Στα πλαίσια της ανάδειξης της τοπικής ιστορίας αλλά και του εγχειρήματος του 2008 ο Δήμος Βόλου αποφάσισε να συνεργαστεί με κινηματογραφικό συνεργείο από την Αυστραλία όπου επικεφαλής είναι ο σκηνοθέτης David Adams, με σκοπό την κινηματογράφηση της Αργούς για το ντοκιμαντέρ «Argo - Oxus, Secrets of a lost world» που θα προβληθεί σε ξένα κανάλια όπως το BBC κ.α.
Για το σκοπό αυτό ο δήμος Βόλου σε συνεργασία με το Σύλλογο «Αργοναύτες 2008» οργάνωσε ένα τετραήμερο ταξίδι εντός του Παγασητικού όπου η Αργώ κινηματογραφήθηκε με σκοπό την παραγωγή ντοκιμαντέρ ιστορικού ενδιαφέροντος.
Ο σύλλογος των εθελοντών κωπηλατών «Αργοναύτες 2008» ήταν βεβαίως παρών στην εκδήλωση με 30 και πλέον κωπηλάτες ενώ έπαιξε καταλυτικό ρόλο στη εύρεση νέων κωπηλατών προκειμένου και άλλοι πολίτες να έχουν την ευκαιρία να ζήσουν αυτή τη μοναδική εμπειρία.
Έτσι 60 περίπου κωπηλάτες από διάφορες πόλεις της Ελλάδος ακολούθησαν την Αργώ σε 4 προγραμματισμένα μπράτσα σε Άφφησο, Μηλίνα, Τρίκερι και Αγ. Κυριακή για τις ανάγκες των γυρισμάτων.
Όγχηστος και «Αργοναύτες 2008»
Την έκκληση για επάνδρωση του πληρώματος της Αργούς μετέφερα στον Όγχηστο ως ιδρυτικό μέλος του συλλόγου «Αργοναύτες 2008»αφού ήμουν παρών σε όλες τις πλεύσεις της Αγρούς από το 2006 έως και σήμερα ενώ από το Μάρτιο του 2011 είμαι μέλος της διοίκησης και Γ. Γραμματέας του συλλόγου.
Έτσι κατόπιν ενημέρωσης και παρότρυνσης μου 9 ενήλικες αθλητές του Όγχηστου βρέθηκαν στα κουπιά της Αργούς.
Συγκεκριμένα οι: Ζουμπελούλης Νικόλαος, Ζουμπελούλης Βασίλειος, Αποστόλου Θωμάς, Αποστόλου Χρήστος, Κουτσικούλης Κωνσταντίνος, Αποστολακόπουλος Βασίλης, Φλώρος Γεώργιος, Τζιότζιος Αχιλλέας και Καρνετόπουλος Άγγελος έλαβαν μέρος στις προπονήσεις που πραγματοποιήθηκαν τα δύο προηγούμενα σαββατοκύριακα.
Να σημειωθεί ότι δυστυχώς λόγω σοβαρών υποχρεώσεων δεν έλαβαν όλοι μέρος στο ταξίδι αυτό, ωστόσο ο ενθουσιασμός τους είναι μεγάλος και δηλώνουν άπαντες έτοιμοι να ακολουθήσουν την Αργώ σε κάθε μελλοντικό ταξίδι.
Για την ιστορία αυτοί που ήταν παρών στο προγραμματισμένο ταξίδι είναι οι Ζουμπελούλης Νικόλαος φοιτητής ΤΕΙ Καβάλας, Αποστόλου Θωμάς φοιτητής ΤΕΙ Λάρισας, Κουτσικούλης Κωνσταντίνος συμβασιούχος Δήμου Κιλελέρ και Αποστόλου Χρήστος μαθητής Γ' Λυκείου του Γενικού Λυκείου Πλατυκάμπου.
Ο τελευταίος μάλιστα έχει την τιμή να τυγχάνει το νεότερο μέλος του πληρώματος και του νεότερου κωπηλάτη που είχε ποτέ η Αργώ.
Άπαντες οπλισμένοι με τις Αρετές και τις Ηθικές Αξίες που διδάχθηκαν στο σύλλογο και το άθλημα της πάληςέζησαν την εμπειρία της Θάλασσας και απόκτησαν την ναυτοσύνη που τόσο χρήσιμη είναι για τη ζωή του κάθε ανθρώπου.
Παρών στην Αργώ και ο Άτλαντας Μυτιλήνης
Άξιος ειδικού επαίνου θα πρέπει να κριθεί ο προπονητής του Άτλαντα Μυτιλήνης και επί σειρά ετών πρωταθλητής της Ελληνορωμαϊκής πάλης Πετράκης Σωτήρης ο οποίος με προσωπική ευθύνη και οικονομικό κόστος, αποδεχόμενος με ενθουσιασμό και χαρά την πρόσκληση για συμμετοχή στο πρόγραμμα έλαβε μέρος στις προπονήσεις και το τετραήμερο ταξίδι στον Παγασητικό, ενώ αποδείχθηκε ιδιαίτερα χρήσιμος, τόσο στον Καπετάνιο του πλοίου Σταύρο Μπαμπάλα, όσο και στο σκηνοθέτη David Adams για τη συμμετοχή του σε σκηνές πάλης στην άμμο με τους αθλητές του Ογχηστού.
Εμπειρότατος ο Σωτήρης σε θέματα ιστορικής φύσεως από παρόμοια εμπειρία και συμμετοχή σε ντοκιμαντέρ ιστορικού περιεχομένου για την αρχαία Ολυμπία, εκπροσώπησε επάξια το χώρο της πάλης.
Τέλος από τα χέρια του Σωτήρη έσπασε και το πρώτο κουπί.
Η πάλη στη μυθολογία και τη ναυτοσύνη των αρχαίων ελλήνων
Δεν γίνεται αντιληπτό από την πρώτη στιγμή αλλά κατά βάση η ραχοκοκαλιά της Ελληνικής Μυθολογίας πραγματεύεται ναυτικές ιστορίες, θυμηθείτε: Αργοναυτική Εκστρατεία, Τρωικός Πόλεμος, Το Ταξίδι του Θησέα στην Κρήτη και βέβαια η Οδύσσεια, περιγράφουν χαρακτήρες ηρώων οι οποίοι υπήρξαν πρωτομάστορες της πάλης. Τα ονόματα Ηρακλής, Θησέας και Οδυσσέας αρκούν για να αποδείξουν ότι οι κατά κανόνα κορυφαίοι της πάλης υπήρξαν και άριστοι ναυτικοί.
Και πως είναι δυνατόν να μην ήταν και άριστοι στη Θάλασσα, οι καλύτεροι αθλητές σε ένα τέτοιο άθλημα, το οποίο απαιτεί πολλαπλές ικανότητες.
Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι το ταξίδι στη θάλασσα με πλοία εκείνης της εποχής ήταν πολύ επικίνδυνο πράγμα και από μόνο του συνιστά πραγματικό άθλο.
Αυτό λοιπόν κατέκτησαν οι νεαροί παλαιστές του Όγχηστου, αφού γίνανε κοινωνοί μιας τέτοιας εμπειρίας, τη δύναμη που συσσωρεύουν παλεύοντας, να τη δαμάσουν όπως ο άνθρωπος προσπαθεί να δαμάσει την αδάμαστη φύση, να κυβερνήσουν τον εαυτό τους όπως ο καλός καπετάνιος, κυρίως την ώρα της καταιγίδας, κυβερνάει το σκάφος του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου