'Η ΕΝΩΣΗ ΦΙΛΑΘΛΩΝ ΒΑΡΕΩΝ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ[Ε.ΦΙ.Β.Α.].

'Η ΕΝΩΣΗ ΦΙΛΑΘΛΩΝ ΒΑΡΕΩΝ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ[Ε.ΦΙ.Β.Α.]. ...............ΕΛΠΙΖΕΙ ΣΤΗΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΑΣ


Δευτέρα 1 Νοεμβρίου 2010

ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ...ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ!!!

Μία Ελλάδα που ήξερε να μάχεται
 Η Υφήλιος τιμά σήμερα τα 2.500 χρόνια από το «Νενικήκαμεν!» με τη διεξαγωγή του 28ου Kλασικού Μαραθωνίου
Του Ν. Α. Κωνσταντοπουλου
Ο αρχαίος ημεροδρόμος, όταν έτρεχε από τον Μαραθώνα στην Αθήνα για ν’ αναγγείλει τη νίκη των Ελλήνων επί των Περσών πριν πέσει νεκρός, ασφαλώς δεν θα φανταζόταν ότι έπειτα από 2.500 χρόνια (και ποιος ξέρει για πόσα ακόμη), το κατόρθωμά του θα ετιμάτο από εκατομμύρια ανθρώπους σε όλον τον κόσμο. Ο Φειδιππίδης, ο Φιλιππίδης, ο Ευκλής, ο Θέρσιππος, όποιος, τέλος πάντων, έτρεξε τα περίπου 34 χιλιόμετρα της διαδρομής (τόση υπολογίζεται ότι ήταν τότε η απόσταση από το πεδίο της μάχης του Μαραθώνα ώς την Αθήνα) βεβαίως και δεν μπορούσε να φανταστεί πως από το 1896 κι έπειτα, χιλιάδες αθλητές θα έπαιρναν μέρος σε αγώνες, αρχικά περί τα 40.000 μ. (αυτή ήταν η απόσταση στον πρώτο Ολυμπιακό Μαραθώνιο, στην Αθήνα) και αργότερα 42.195, εις ανάμνησιν της θυσίας του. Ισως, όμως, δεν μπορούσε να φανταστεί και ότι η είδηση, που μετέφερε με το «νενικήκαμεν», η νίκη, δηλαδή, των περίπου 10.000 Αθηναίων και των 1.000 Πλαταιών επί της πολύ μεγαλύτερης στρατιάς του βασιλιά Δαρείου και των στρατηγών, Δάτη και Αρταφέρνη (υπολογίζεται από 20.000 ώς 55.000, αν και κάποιοι υποβαθμίζουν το πλήθος της στρατιάς των Περσών και των συμμάχων τους, υπολογίζοντάς το σε 10.000 - 15.000 άνδρες) το 490 π.Χ. θα είχε την ιστορική σημασία, που αργότερα αποδείχθηκε ότι είχε. Ηταν η νίκη της Δύσης επί της Ανατολής, αλλά «ως φρόνημα, όχι ως γεωγραφία», όπως λέει ο καθηγητής της Ιστορίας, Ευάγγελος Χρυσός, Γενικός Γραμματέας του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία:
«Αν η Σαλαμίνα υπήρξε το τέρμα της προσπάθειας της Ανατολής να υποτάξει τη Δύση, ο Μαραθώνας ήταν η αρχή της. Εκεί, για πρώτη φορά, συναντήθηκαν δύο κόσμοι. Η Δύση είδε απέναντι την Ανατολή και είπε “όχι”. Και εννοώ η Δύση ως φρόνημα, όχι ως γεωγραφία. Αυτή είναι η ουσία του Μαραθώνα», τονίζει.
Οι ιστορικοί αποδίδουν τεράστια σημασία στη μάχη του Μαραθώνα για τον πολιτισμό. Θεωρούν ότι η νίκη των Ελλήνων αποτέλεσε νίκη του φωτός επί του σκοταδισμού· ότι χάρη σε αυτήν αναπτύχθηκε και εγκαθιδρύθηκε λίγο αργότερα η δημοκατία των Αθηνών και, συνεπώς, το δημοκρατικό πολίτευμα εν γένει.
Αυτή την ιστορική μάχη, λοιπόν, τιμά εφέτος ο ΣΕΓΑΣ με τη διοργάνωση του 28ου Κλασικού Μαραθώνιου των Αθηνών. Αν κάθε χρόνο η ελληνική ομοσπονδία του στίβου προσπαθεί να διοργανώσει έναν πολύ καλό αγώνα, εφέτος (για ν’ ακριβολογούμε, από πέρυσι, ουσιαστικά από την επομένη του αγώνα του 2009), ξεπέρασε τον εαυτό της. Η οργανωτική επιτροπή του Μαραθωνίου και το διοικητικό συμβούλιο του ΣΕΓΑΣ έθεσαν πολύ ψηλά τον πήχυ των απαιτήσεων. Και, ως φαίνεται, τον υπερέβησαν. Τουλάχιστον στον αριθμό των δρομέων, που δήλωσαν συμμετοχή για τον Μαραθώνιο (12.500) και για τους παράλληλους αγώνες των 5.000 και των 10.000 μ. (8.500). Συνεπώς, 21.000 δρομείς, επίσημοι αθλητές ή ερασιτέχνες λάτρεις του αθλητισμού και του τρεξίματος, θα κατακλύσουν τους δρόμους της Αθήνας, αλλά και τον κεντρικό δρόμο, που οδηγεί από τον Μαραθώνα ώς το ιστορικό Παναθηναϊκό Στάδιο.
Οι αριθμοί αυτοί είναι εντυπωσιακοί για την Ελλάδα. Και δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για ν’ αυξηθούν αρκετά, μελλοντικά. Και τούτο, διότι, όπως είπε ο πρόεδρος του ΣΕΓΑΣ, Βασίλης Σεβαστής, το Παναθηναϊκό Στάδιο και οι χώροι δεν επιτρέπουν κάτι τέτοιο. Παρά ταύτα, στόχος της οργανωτικής επιτροπής, όπως τον θέτει ο πρόεδρός της, Κώστας Παναγόπουλος, είναι, στις μελλοντικές, μη επετειακές, διοργανώσεις να διατηρηθούν αυτοί οι αριθμοί. «Και η προσπάθειά μας αρχίζει από την εφετινή διοργάνωση, με την παροχή όλων των απαιτούμενων υπηρεσιών στους δρομείς. Διότι κάθε αγώνας χτίζεται με τη φήμη, από στόμα σε στόμα των αθλητών. Η καλύτερη διαφήμιση είναι να μεταφέρουν οι δρομείς που θα τρέξουν εφέτος, το μήνυμα ότι η διοργάνωση ήταν η καλύτερη δυνατή», υπογραμμίζει.
Θυμάστε τη διαφήμιση «δύο σ’ ένα»; Ε, κάτι τέτοιο είναι και ο σημερινός αγώνας του Μαραθωνίου. Στις 9 το πρωί, θα εκκινήσουν από τον Μαραθώνα οι δρομείς που θα μετάσχουν στον διεθνή αγώνα, στο πανελλήνιο πρωτάθλημα και στο παγκόσμιο πρωτάθλημα Ενόπλων Δυνάμεων, στο οποίο, σύμφωνα με ανακοίνωση του Ανώτατου Συμβούλιου Αθλητισμού Ενόπλων Δυνάμεων (ΑΣΕΑΔ) θα τρέξουν 124 αθλητές. Ακόμη θα εκκινήσουν αυτοί που δεν μπορούν να τρέξουν 42.195 μ., αλλά θα επιδιώξουν να καλύψουν την απόσταση περπατώντας, με το λεγόμενο «δυναμικό βάδισμα». Ο τελευταίος δρομέας ή βαδιστής πρέπει να έχει τερματίσει ώς τις 17.30.
Η εκκίνηση των αγώνων των 5 και των 10 χιλιομέτρων θα δοθεί στο Στάδιο, στις 9.30. Ο τερματισμός θα γίνει, φυσικά, στον ίδιο χώρο.
Υπάρχουν και άλλοι αγώνες. Ενας θα πραγματοποιηθεί από τους Στύλους του Ολυμπίου Διός (εκκίνηση στις 10.40), θα είναι απόστασης 1.000 μ. και θα τρέξουν αθλητές των Σπέσιαλ Ολύμπικς. Οι άλλοι θα διεξαχθούν στους δήμους της μαραθώνιας διαδρομής και αφορούν παιδιά.
Υπολογίζεται ότι ο πρώτος Μαραθωνοδρόμος θα φτάσει στο Στάδιο περί τις 11.10 - 11.15. Θα καλύψει, δηλαδή, την απόσταση σε χρόνο περίπου 2 ώρες 10 με 2.15΄. Η καλύτερη γυναίκα αναμένεται να σημειώσει επίδοση γύρω στις 2 ώρες 30 - 2.35΄.

Ο αγώνας θα μεταδοθεί τηλεοπτικά από τον ΣΚΑΪ.

Χάρις σε Γάλλο φιλέλληνα
Ισως είναι το δημοφιλέστερο αγώνισμα του κόσμου. Εκατομμύρια δρομείς τρέχουν κάθε χρόνο, έστω μία φορά, σε αγώνα μαραθώνιου δρόμου, χωρίς οι περισσότεροι να γνωρίζουν τον συμβολισμό του. Και όμως, το αγώνισμα αυτό πιθανόν δεν θα διεξαγόταν αν δεν υπήρχε ένας Γάλλος. Ο φιλόλογος και φιλέλληνας Μισέλ Μπρεάλ, φίλος του Πιερ ντε Φρεντί, βαρώνου του Κουμπερτέν (έμεινε στην ιστορία ως Πιερ ντε Κουμπερτέν), όταν άρχισαν οι συζητήσεις για το αγωνιστικό πρόγραμμα των Α΄ σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων, πρότεινε να καθιερωθεί αγώνισμα προς τιμήν του Αθηναίου ημεροδρόμου. Η πρόταση έγινε αποδεκτή και η είδηση προκάλεσε ενθουσιασμό στην Ελλάδα. Η οργανωτική επιτροπή των Αγώνων ανέθεσε στον Ιωάννη Φωκιανό να συντάξει τον κανονισμό διεξαγωγής του αγωνίσματος. Ορίστηκε να διεξαχθεί στις 29 Μαρτίου 1896 (με το Ιουλιανό ημερολόγιο, 10 Απριλίου, με το Γρηγοριανό).
Ο αγώνας αυτός ήταν ο τρίτος επίσημος στην ιστορία του αγωνίσματος. Προηγήθηκαν το Α΄ πανελλήνιο πρωτάθλημα, που διεξήχθη στις 10 Μαρτίου, και ο αγώνας πρόκρισης για τους Ολυμπιακούς, ο οποίος πραγματοποιήθηκε στις 25 του μηνός, μόλις τέσσερις ημέρες πριν από την τέλεση του Ολυμπιακού Μαραθώνιου.
Στο πρωτάθλημα, από το οποίο έξι δρομείς θα προκρίνονταν για τους Ολυμπιακούς, νικητής αναδείχθηκε ο Χαρίλαος Βασιλάκος, μετέπειτα 2ος ολυμπιονίκης. Από τον προκριματικό αγώνα, τέσσερις θα έπαιρναν το δικαίωμα συμμετοχής στους Ολυμπιακούς. Ο Σπύρος Λούης τερμάτισε 5ος. Τελικά, έγινε αποδεκτή πρόταση να προκριθούν έξι κι έτσι ο Λούης μετά τέσσερις ημέρες έγραψε για πάντα τ’ όνομά του στην ιστορία.
Ποιος ήταν ο αγγελιαφόρος
Αίνιγμα αποτελεί το ποιος ήταν ο Αθηναίος ημεροδρόμος - άγγελος (αγγελιαφόρος), που μετέφερε το μήνυμα της νίκης στην Αθήνα. Περίπου 150 χρόνια μετά τη μάχη, ο ιστορικός Ηρακλείδης από τον Πόντο αναφέρει ότι ο δρομοκήρυκας ήταν ο Θέρσιππος. Αλλά μεταδίδει μ’ επιφύλαξη την πληροφορία, διότι σύγχρονοί του ή προγενέστεροι πιστεύουν ότι ο αγγελιαφόρος ήταν ο Ευκλής.
Γιατί όμως έμεινε τ’ όνομα του Φειδιππίδη στην ιστορία; Ο ημεροδρόμος Φειδιππίδης ήταν αυτός που έτρεξε τα περίπου 230 χιλιόμετρα από την Αθήνα στη Σπάρτη για να ζητήσει τη συμπαράταξη των Λακεδαιμονίων με τους Αθηναίους και τους Πλαταιείς. Η παράδοση, όμως, θέλει τον ίδιον να μεταφέρει και το μήνυμα της νίκης στους Αθηναίους. Ο ιστορικός Λουκιανός, περίπου 700 χρόνια μετά τη μάχη, αναφέρει ότι ο αγγελιαφόρος ήταν ο Φιλιππίδης. Την ίδια πληροφορία μεταδίδει και ο Παυσανίας. Αλλά και οι δύο έζησαν αιώνες μετά την ιστορική μάχη.
Ο Θωμάς Γιαννάκης, καθηγητής της Ιστορίας του Αθλητισμού στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, θεωρεί ότι πράγματι ο Φειδιππίδης ήταν ο αγγελιαφόρος. Και τούτο, διότι μόνον αυτός αναφέρεται ως επίσημος δρομοκήρυκας των Ελλήνων εκείνη την περίοδο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναγνώστες